11.februāris - vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura „112" diena

11.02.2011

Šodien, 11.februārī, atzīmējot vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura „112” dienu, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) organizēja vairākus informatīvos pasākumus, lai iedzīvotājus izglītotu par vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru „112”. Reģionālajos sakaru punktos mediju pārstāvjiem un citiem interesentiem tika dota iespēja iepazīties ar reģionālo sakaru punktu darbu, uzzināt, kā notiek zvanu pāradresācija, kas būtu jāzina ikvienam iedzīvotājam, kuram nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība.


„Ugunsnelaimēs un situācijās, kad tiek apdraudēta cilvēku dzīvība, izšķirošas ir sekundes, tāpēc jo zinošāks būs iedzīvotājs par to, pa kādu numuru zvanīt un kādu informāciju nodot dispečeriem, jo ātrāk notikuma vietā ieradīsies ugunsdzēsēji-glābēji. Mums ir svarīgi, lai zvanot uz 112, iedzīvotāji nosauktu pēc iespējas precīzāku adresi un iespēju robežās sagaidītu ugunsdzēsējus, un parādītu viņiem, kur jābrauc, īpaši vietās, kas ir grūti atrodamas, piemēram, dārza kooperatīvi, kuros ir nestandarta numerācija, nomaļas lauku mājas utt. Līdzās tam aicinu cilvēkus nebūt vienaldzīgiem un, ja redzat, ka kaut kur deg vai ir nepieciešama glābēju palīdzība, zvanīt uz 112, nevis paļauties uz to, ka kāds jau būs piezvanījis. Diemžēl ir bijušas situācijas, kad cilvēki gaida ierodamies ugunsdzēsējus, bet izrādās, ka viņiem neviens vēl nav piezvanījis,” uzsver VUGD Rīgas reģiona pārvaldes priekšnieks Oskars Āboliņš.

Līdzās tam, lai veicinātu iedzīvotāju informētību par vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru „112”, mobilo sakaru operatori Tele2 un LMT šodien ir uzsākuši visiem saviem klientiem izsūtīt īsziņas ar informāciju, ka situācijā, kad tiek apdraudēta cilvēka dzīvība vai veselība, ir jāzvana uz numuru 112, pa kuru iespējams sazināties ar VUGD, Valsts policiju, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu un Latvijas gāzi, savukārt mobilo sakaru operators Bite par 112 informēs savā mājas lapā un telefonu rēķinos.

 "Ir situācijas, kad sakariem un to pieejamībai ir kritiska, pat izšķiroša, nozīme cilvēka veselības un dzīvības saglabāšanā, piemēram, nopietnos nelaimes gadījumos, kad no svara ir katra minūte. Tāpēc LMT vienmēr ir darījis visu iespējamo, lai nodrošināti iespējami labākos balss un mobilā interneta sakarus, kas sniedz cilvēkiem ne tikai saziņas iespējas, bet arī drošības sajūtu. LMT vienmēr ir iestājies par to, ka Latvija nebeidzas aiz Rīgas robežas, un ikvienam cilvēkiem visā Latvijā ir jābūt nodrošinātai iespējai sazināties ar operatīvajiem dienestiem jebkurā diennakts laikā un vietā," norāda Latvijas Mobilā Telefona prezidents Juris Binde.

"Gadījumi, kad mūsu klienti zvana uz Tele2 diennakts informatīvo dienestu un lūdz savienot ar numuru 112, nenotiek bieži. Tomēr ir arī tādi klienti, kas jautā, kā sazvanīt kādu no operatīvajiem dienestiem. Ja ir apdraudēta veselība, ikvienai sekundei var būt nozīme, tāpēc Tele2 labprāt iesaistās "112 dienā" un ar īsziņu palīdzību informē savus klientus par to, kā sazvanīt visus operatīvos dienestus ar viena tālruņa numura palīdzību," saka Valdis Vancovičs, Tele2 valdes priekšsēdētājs. 

Savukārt Bite Latvija Klientu apkalpošanas nodaļas vadītāja Oksana Stankeviča norāda, ka: ”Nelaimes gadījumā pēdējais, par ko jūs gribētu domāt, ir „Kāds numurs ir ātrajai palīdzībai”. Jau 13 gadus Latvijā palīdzību var izsaukt, zvanot uz tālruni 112. Tomēr daudziem tas vēl nav iegājies. Mūsuprāt, vienā īsziņā ir grūti izskaidrot, kā un kādos gadījumos zvanīt 112, un īsziņas var saņemt arī bērni, kam tas var būt kārdinājums pajokoties un radīt viltus trauksmi. Lai atgādinātu saviem klientiem par palīdzības dienestu tālruņa numuru, Bite uz nedēļu izvietos īpašus informatīvos banerus savā mājaslapā un klientu pašapkalpošanās lapā, kā arī plašāku skaidrojumu par 112 numuru nosūtīs kopā ar februāra rēķiniem.”

Kaut arī vienoto bezmaksas ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru „112" Eiropas Savienībā ieviesa jau 1991.gadā, bet Latvijā tas darbojas kopš 1997.gada, ne visi eiropieši un Latvijas iedzīvotāji ir informēti par šo pakalpojumu. Kā liecina ES pētījums - Latvijā tikai apmēram trešā daļa no iedzīvotājiem zina, kā izsaukt operatīvos dienestus.

Operatīvie dienesti atgādina, ka pa „112” palīdzība jāizsauc, ja esat cietis vai bijis klāt smagā ceļu satiksmes negadījumā, ja nepieciešama policija, ja redzat, ka izcēlies ugunsgrēks, ja jūtama gāzes smaka, atrasta ķīmiska viela vai saņemts aizdomīgs pasta sūtījums. Zvanīt var no fiksētā vai mobilā tālruņa bez maksas. Lielākajā daļā dalībvalstu piezvanīt uz „112” no mobilā tālruņa var arī, ja jūsu mobilo sakaru tīkls neaptver zonu, kurā atrodaties.

Cilvēkiem, zvanot uz «112», vispirms jānosauc precīza notikuma vieta, kur nepieciešama palīdzība, īpaši svarīgi ir nosaukt pilsētu, novadu vai pagastu, lai nerastos pārpratumi, piemēram, meklējot notikuma vietu citā pilsētā. Par to, kas noticis un vai ir cietušie, dispečere uzzina tieši no zvanītāja, tādēļ, jo precīzāka, būs informācija, jo ātrāk operatīvie dienesti steigsies uz notikuma vietu. Ja ir nepieciešama policijas vai mediķu palīdzība, tad uzreiz arī jāpavēsta, ka nepieciešams savienot ar vajadzīgo dienestu, jo arī tas ieekonomēs kritiskajos brīžos tik dārgās sekundes. Ja ir noticis nelaimes gadījums, kad nepieciešama vairāku dienestu palīdzība, piemēram, smags ceļu satiksmes negadījums, kur ir cietušie, kas iesprostoti avarējušajā automašīnā, tad zvanot uz 112 un pavēstot par situāciju, jums nebūs jādomā, vai vēl zvanīt atsevišķi mediķiem, vai saukt policiju – to visu izdarīs dispečere.

Latvijā vienoto operatīvo dienestu tālruņa „112” darbību nodrošina VUGD. Ik dienas dienests saņem ap 5000 zvanu. VUGD dati liecina, ka apmēram trīs procentiem zvanītāju nepieciešama ugunsdzēsēju palīdzība, 11 procentiem - policijas, bet 12 procentiem - mediķu palīdzība. 20 procentos gadījumu zvani tiek klasificēti kā ne ārkārtas izsaukumi, bet puse no zvaniem ir kļūdas, blēņošanās vai arī nesagaida savienojumu. Dienests izjūt, ka „112” ir vienots Eiropas numurs, jo laiku pa laikam palīdzību lūdz arī tūristi vai ārvalstnieki, kuri dzīvo Latvijā.

 

Sagatavoja:
Viktorija Šembele
VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste
viktorija.sembele@vugd.gov.lv
mob.29468106


Atpakaļ